Säkerhet och kris för offentlig sektor

Förenkla krisarbetet för offentlig sektor

En incident händer på socialkontoret, inkallning av vårdpersonal vid en större händelse, ett allvarligt brott skapar oro hos kommuninvånarna, eller en stor vattenläcka har skett. Vikten av att snabbt kunna kommunicera ut information, larma berörda och kalla in stab och viktiga resurser är stor. CoSafe digitaliserar och effektiviserar samverkan och krisarbete för att minska konsekvenserna vid en allvarlig händelse, samt att arbetet kring ansvarsprincipen, närhetsprincipen och likhetsprincipen stöds och underlättas

Larma och informera

Larma vid olika händelser, informera krisledningen och kommunicera med kollegor

ÖverblickA i realtid

Ge säkerhetsavdelningen möjlighet att överblicka det som sker

Samverka

Samverkan mellan olika delar av organisationen samt externa intressenter

Personlarm

Socialtjänstens trygghet vid klientmöten. Larmar diskret närmsta kollegorna

Jag är OK!

Se vilka som är okej och vilka som behöver hjälp vid en allvarlig händelse

Inkallning

Kalla in staben vid en kris och få svar i realtid om deltagande

offentlig_säkerhet_offentligsäkerhet
Ska säkerhetsavdelningen blandas in?

En incident sker under ett möte med socialtjänsten och socialsekreterarna larmar till sina närmaste kollegor. Vem tar beslutet om incidenten är så pass allvarlig att säkerhetsavdelningen behöver kopplas in och vem informerar dom? Vid en incident är det viktigt att säkerhetsavdelningen får ta del av informationen från början för att kunna ta ställning till om dom behöver agera i situationen eller inte.

företagssäkerhet_checklista_kris_todo_cocrisis
Hur kallas krisledning in akut?

Under ett stort strömavbrott i kommunen måste krisledningen snabbt kunna kallas in på ett möte för att planera akuta åtgärder oavsett dag och tid på dygnet. Hur nås personerna i krisledningen? Säkerhetschefens telefon tutar upptaget konstant och det är oklart vilka som är i tjänst. Här krävs det att man snabbt kan skicka ut en förfrågan och lika snabbt få svar på vilka som kan delta och inte.

företagssäkerhet_ledningsgrupp_stab_krishantering
Vad ska göras och vad är gjort?

Oavsett om du arbetar på ett äldreboende eller i receptionen ska det finnas rutiner och checklistor framtagna för hur man ska agera vid olika incidenter. Men finns dessa dokument tillgängliga där du befinner dig och är dom uppdaterade? Hur vet man om någon redan larmat? Vid en olycka är det viktigt att snabbt kunna få fram instruktioner samt dela med sig till sina kollegor vad som är gjort och vad som behöver göras.