Fem starka skäl att undvika Teams, Slack och WhatsApp för kriskommunikation
Idag har många arbetsplatser helt eller delvis införlivat remote-kulturen vi vande oss vid under pandemin. Den stora fördelen har varit bättre balans i vardagen men högst upp på listan över de negativa aspekterna kommer oftast bristfällig intern kommunikation. Gränsen mellan det privata och arbetet har suddats ut. Vi har det moderna kontoret i fickan och är ständigt på språng mellan jobb och privata aktiviteter. Informationsflödet har ökat enormt och mycket av arbetsdagen sker numera genom en mobiltelefon eller dator från olika platser. De flesta möten sker digitalt och den interna och externa kommunikationen blandas i olika kanaler som telefonsamtal, mejl, SMS, Teams, Whatsapp, Slack eller något annat populärt verktyg. Vi pratar med hundratals nya organisationer varje vecka och när vi frågar dem hur de kommunicerar internt nämns oftast mejl, Teams eller Slack. När vi frågar; hur gör ni i en krissituation? Eller när något väldigt viktigt sker? T.ex. en olycka,